Ditt barn har bestämt sig för att bli vegetarian, eller till och med vegan. Är det bra med vegetarisk kost, eller finns det saker man behöver tänka på? Vi tipsar om det viktigaste!

Vegetarisk och vegans mat blir allt mer populärt. Vegetarianer äter inte kött eller fisk, men kan äta mejeriprodukter och ägg. Veganer äter varken kött eller andra animaliska produkter, utan håller sig till frukt, grönsaker och växtbaserade produkter.

Kanske har du oroat dig för hur ditt barn ska klara sig på enbart en vegetarisk kost – men det finns det ingen anledning till! Studier har visat att vegetarisk mat är lika bra för barn som vuxna. Det finns dock saker man behöver tänka lite extra på – till exempel kan barn som äter vegetariskt väga mindre, eftersom de generellt äter mer fibrer och mindre fett än jämnåriga som äter kött.

Planera mera

Det går utmärkt att klara sig utan animaliska produkter, men det kan kräva mer planering. Kött bör ersättas framför allt med baljväxter, så som linser och bönor, fullkornsprodukter och rotfrukter. Eftersom många vegetariska livsmedel inte är lika energi- och proteinrika kan det krävas att äta fler mindre måltider under dagen för att inte bli trött.

Vissa saker att hålla extra reda på är omega 3-fettsyror, järn, D-vitamin, vitamin B12, kalcium, jod och selen. Omega 3 finns i fisk, rapsolja och nötter. Järn finns i bönor, linser, sojaprodukter, nötter och frön. D-vitamin finns framför allt i fisk och i viss svamp. Vitamin B12 finns framför allt i mjölk, ägg och yoghurt – i mejeriprodukterna finns även kalcium. För jod, välj jodberikat salt, och selen finns i ägg, mjölk, spannmålsprodukter, baljväxter, och nötter.

Tillskott för veganer

För barn som äter helveganskt behöver man tillsätta framför allt vitamin B12, men även hålla extra koll på listan ovan. B12 finns inte alls i vegansk kost, och resten finns i mindre mängd. De är enkla att få i sig genom droppar och tillskott.

Vegetarisk mat kan verka krånglig, men är inte det när man kommit in i det och lärt sig vad som innehåller vad. Det kommer dessutom med en mängd fördelar för klimatet och viss djurhållning! Om ditt barn (eller du?) inte vill bli helveg på en gång – varför inte testa att bli lakto-ovo vegetarian (äter ägg och mjölkprodukter), pescetarian (äter fisk), pollotarian (äter kyckling) eller flexitarian (äter delvis veg, t.ex. 3 dagar i veckan eller alla luncher)?