Har du också ett barn som älskar iPaden? Se upp med minuterna som springer iväg och blir till timmar – WHO har nu nämligen tagit fram riktlinjer som gäller skärmtid för barn under fem år. Riktlinjerna säger bland annat att barn under två år inte bör tillbringa någon tid framför skärmar överhuvudtaget.

Världshälsoorganisationen (WHO, World Health Organization) uppskattar att 70% av all sjukdom i världen orsakas av faktorer som är relaterade till våra levnadsvanor. Att träna regelbundet skulle kunna ha stor effekt på folkhälsan, både nationellt och internationellt. Eftersom barn som är aktiva och deltar i organiserad idrott ofta fortsätter med det som ungdomar och vuxna är det viktigt att sätta goda vanor tidigt.

De har tidigare tagit fram riktlinjer för hur mycket barn i åldrarna 5 till 17 år bör röra på sig. 2019 tog de även fram riktlinjer för aktivitet och sömn för barn under 5 år.

Barn är inte små vuxna

Barns aktivitet och skärmtid (tid framför TV eller platta, men även stillasittande tid i vagnen) skiljer sig från ålder till ålder, och även från hur vuxna bör röra på sig. Barn under 2 år ska helst inte tillbringa någon tid framför en skärm. De ska helst inte sitta i vagnen under längre perioder och vara aktiva i minst 180 minuter per dag. Barn under 5 ska inte sitta framför en skärm i mer än 60 minuter, och ha minst 60 minuters mer intensiv aktivitet under en dag.

För barn över 5 år gäller minst 60 minuters aktivitet under en dag, men helst mer. Det måste dock inte ske på en gång, utan kan delas upp i kortare pass under dagen – det är alltså den totala tiden av aktivitet under dygnet som räknas.

Hur får man barn att släppa skärmen?

Så frågan är då – hur kan man engagera barnen? Ipad och TV engagerar hjärnan och är svår att koppla bort från när man väl har börjat. Första tipset är enkelt – föregå med gott exempel! Dra ner din egna skärmtid, lägg telefonen åt sidan och föreslå en aktivitet.

Det kan vara så enkelt som att gå en promenad (allt från att hämta posten till att gå ut i skogen och grilla korv). Ta en cykeltur till affären eller närmaste sjö. Ladda ner en yoga-app och testa lite övningar. Fråga ditt närmaste gym om de har träningspass för familjer eller specialerbjudanden för tonåringar. Involvera barnet i gruppaktiviteter eller ett idrottslag.

Är det omöjligt att inte ha med TV eller telefon – börja med att inkludera den! Många spelkonsoler har dans- eller rörelsespel ni kan tävla mot varandra i. Telefonen kan användas för till exempel geocaching, spela spel som kräver promenader (tänk Pokémon Go!) eller att räkna steg.