I helgen ställde vi tillbaka klockorna och gick tillbaka till normaltid, även kallat vintertid. Där de flesta tycker det är skönt att äntligen kunna sova en timme extra och hämta in lite välbehövlig sömn kan det ställa till med problem för småbarnsföräldrar. Hur kan man hantera ett barn som fortfarande vill vakna tidigt?

Det tar ofta lite längre för barn att ställa om till vintertid än det gör för vuxna – från några dagar till någon vecka. Det kan därför vara kämpigt för föräldrar att se till att barnen inte vaknar allt för tidigt och somnar för fort på kvällarna.

Bit för bit eller allt på en gång

Beroende på barnets personlighet och familjens schema finns det två vägar att gå för att vänja om sig vid den nya tiden. Det första är att ta det långsamt. Försök få barnet att vakna 10 eller 15 minuter senare varje dag, äta 10 minuter senare, sova eftermiddag 10 minuter senare och gå och lägga sig 10 minuter senare. Nästa dag förskjuts allt med 10 minuter till – på en vecka har ni vant er vid den nya tiden! Det går såklart även att börja förskjutningen innan tidsomställningen, nästa år.

Det andra alternativet är att vänta till omställningen och sen ha ett strikt schema från dag ett. Vaknar du vid 7, fortsätt med det. Ät lunch vid 12, sov middag vid 14 och behåll samma läggdags. Har man tydliga rutiner innan mat och läggning kan detta vara ett bra alternativ, eftersom rutinerna i sig är en signal för vad som är på gång. Det kan krävas att man håller barnet vaket en extra timme, men har man ett barn som är piggt i vanliga fall kan denna metod vara enklare.

Minimera – och maximera – solljuset!

För barn som är ljuskänsliga kan den tidigare soluppgången påverka när de vaknar. Se till att gardiner inte släpper igenom för mycket ljus eller glipar någonstans. Om de inte är tillräckligt tjocka kan ett par extra lakan över gardinstången vara en tillfällig lösning.

Se även till att vara ute så mycket som möjligt under dagen! Dagsljus har en positiv inverkan på dygnsrytmen för både barn och vuxna och kan till viss del återställa den inre klockan. Det kan också hjälpa att exponera barnet för mycket ljus på kvällarna genom att lysa upp de rum ni befinner er i.

Ibland är det bara att acceptera – vissa anpassar sig inte lika lätt till tidsomställningen som andra. Vissa gillar sommartid bättre och vissa gillar vintertid. Men håll ut! Även i de fall där tidsomställningen tar tid kommer du antagligen inte behöva vakna upp en timme tidigare hela vintern.

 
Foto av Victoria Borodinova från Pexels