Det är slutet av terminen och alla betyg är satta. Vissa är supernöjda med sitt resultat, medan andra känner frustration och besvikelse. Oavsett vilket, hur kan man som förälder hantera sitt barns känslor och få ett bra avslut på terminen?

Betyg sätts i grundskolan från årskurs 6 till årskurs 9. Betygen sätts utifrån ämnets syfte och centrala innehåll, och ska spegla elevens kunskaper inom ett visst område. Det kan vara lätt att känna att betyget blir en del av ens identitet, eftersom det beror på hur man presterar i klassrummet.

Enligt en undersökning stressas främst flickor av att betyg sätts redan i årskurs 6. Framför allt dåliga betyg kan leda till ett dåligt självförtroende eller mer allvarliga problem som lägre tillfredsställelse med livet över lag. Att få bra betyg kan dock också påverka eleverna negativt om de känner större press att kunna prestera lika bra nästa termin eller år.

Undvik bedömningar!

Så hur ska man som förälder kunna peppa ett barn som känner sig besviket, och samtidigt undvika att sätta allt för höga förväntningar för barn som presterar bra? Peppa utan att bedöma!

Istället för att säga saker som ”Ett A – så duktig du är!” eller ”Borde du inte kunna göra bättre än ett E?”, fokusera på att vara intresserad, nyfiken och dela dina känslor med barnet. Det kan du göra genom att säga saker som ”Hur känns det att få betyg?”, ”Är det något du är särskilt stolt över?”, ”Jag ser att du är stolt – det förstår jag!” eller ”Jag ser att du är besviken – jag kände också så när…”

På så sätt kan du visa att barnet och dess känslor är det viktiga i sammanhanget – inte vilken bokstav betyget är. Att stötta barnet skapar också en bättre möjlighet för att gemensamt kunna tackla nästa termin, och göra upp en plan för hur saker kan bli bättre (eller förbli lika bra)!